Elektrisk drift. – Tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm genomför vi en pilotstudie, säger Brigitte Junker, global sales på Candela Technology.
Båttillverkaren Candela technology har satsat på elektrisk drift och så kallad bärplansteknik (hydrofoil) som får skrovet att lyfta och färdas en bit ovanför vattenytan, vilket både sparar energi och minskar risken för att det gungar.
C2B2:s team tog en tur till Frihamnen i Stockholm och fick en åktur i en av båtmodellerna.
Modellen P-12 – där P står för professional och 12 anger längden i meter – är en båt som är avsedd för pendeltrafik och liknande, exempelvis i en vattenrik storstadsregion som Stockholm eller Göteborg. Båten har en toppfart på 30 knop och en räckvidd på 40 sjömil vid en fart på 25 knop. Den ska klara upp till 30 passagerare.
Mindre risk att bli sjösjuk
När P-12 kommer upp i fart reser den sig upp på bärplanskonstruktionen, en teknik som enligt Candela minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent. En annan bra sak med bärplansteknologin är att gången blir stabilare, en fördel för pendlare med en tendens till sjösjuka.
Bakom satsningen står bland andra riskkapitalbolaget EQT.
– En spännande tur med en spännande produkt, verkligen roligt att Candela tog sig tid med oss. Vi fick en mindre sightseeing i Värtahamnen och ut mot Fjäderholmarna, säger Torsten Linders, programchef på C2B2.
De något mindre fritidsbåtarna i Candelas modellutbud kallas C-serien. C står för consumer och båtarna i segmentet har samma batteripack som Polestars personbilar. När det gäller P-12 har båtarna dock en mer kraftfull lösning på 252 kilowattimmar från österrikiska Kreisel, ett företag som nischat sig mot en marinmarknad samt mot entreprenadfordon och liknande.
När batterierna laddat ur behöver de 75 minuter för att komma upp till 100 procent igen, men de kan nå 80 procent på mindre än en timme. För Candela technology är den typen av båtturer som C2B2 blev bjudna på en del av arbetet med att uppmärksamma både potentiella kunder och beslutsfattare på att de finns.
– Jag tyckte att det var intressant grupp som representerade flera olika discipliner. Och det är alltid givande att träffa andra människor från andra håll än de vi vanligtvis träffar, jag fick en massa intressanta frågor som jag inte har hört förut, säger Brigitte Junker, global sales manager på Candela Technology och den som guidade C2B2-teamet under besöket.
Effektivare kollektivtrafik
Enligt henne synkar även en del av fördelarna med Candelas bärplansteknik med faktorer som forskningsprogrammet C2B2 håller ögonen på i sitt arbete med att hitta strategier för en hållbar blå ekonomi.
– Förutom att våra båtar är emissionsfri är de även svallfria, vilket skapar mindre grumlighet i vattnet och mindre erosion längs kusterna. Dessutom blir det mindre buller i vattenmiljön.
En annan potential med teknologin är enligt Brigitte Junker att skapa en snabbare och effektivare kollektivtrafik i exempelvis urbana områden med mycket vatten.
– Tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm genomför vi just nu en pilotstudie på sträckan Ekerö och Klara Mälarstrand.
Förhoppningen är att kunna visa att det går att korta ner restiden för båtburen kollektivtrafik.
– På vissa sträckor skulle vi kunna halvera restiden, säger Brigitte Junker.
Fakta: Candela technology
Företaget grundades 2014, har 114 anställda och har sitt kontor i Frihamnen i Stockholm. Huvudägare är investmentbolaget EQT. Utgångspriset för en båt av modellen P-12 – passande för pendlingstrafik – är i dagsläget 2,5 miljoner euro, men priserna varierar med inflation och kronkurs. Den som är intresserad av en fritidsbåt från Candela får räkna med ett utgångspris på 330 000 euro. Båtarna byggs i Rotebro, Sollentuna.